נשירת שיער ותזונה, גורמים ודרכי טיפול

מעיין זיקרס | אוקטובר 27, 2015

במסגרת סדרת הכתבות על נשירת שיער, ובהמשך לכתבה הקודמת בה דיברנו על הקשר בין שיער לסטרס, מעיין זיקרס תשתף אותנו הפעם בקשר הישיר בין תזונה לבין נשירת שיער.

תזונה ונשירה

כתבה שניה בסדרה

השערה מורכבת מחלבונים, ויטמינים ומינרלים אותם אנו צורכים מהמזון וחשוב לתת לגוף את אותם יסודות על מנת שנקבל צמיחה תקינה של שיער ונשירה בטווח הנורמה. כמו שכל איבר מושפע מהמזון שלנו (כן, כן) כך גם השיער שלנו דורש שנספק לו את הטוב ביותר כדי שיצמח חזק ולא ינשור. איברים רבים בגופינו מושפעים מהתזונה ועלולים לתפקד בצורה לא תקינה לאורך זמן או לתת אותותיהם אחרי תקופה ארוכה. עם זאת, כשזה נוגע לשיער, לעיתים התגובה תהיה מהירה מאוד ואף השיער עלול לנשור ללא אפשרות לצמוח שוב עד שלא נספק את כל מה שהשיער דורש. כאשר הנשירה נובעת מבעיות בתזונה, נשירת השיער יכולה להיות הפיכה.

כאן המקום להגיד, יש אין ספור תוספי מזון המתיימרים לעזור לנו בהקשר של נשירת השיער (כגון אבץ אשר לוקח חלק חשוב באיכות השערה). אך למי שאין חוסרים, תוספים אלה לא יעזרו ובמקרה הגרוע אף יזיקו אם יצטברו כעודף. על כן חשוב קודם כל לקבל את אותם יסודות מהמזון ובמקביל לבצע בדיקה יסודית (בדיקת דם) כדי לדעת אם אכן קיימים חוסרים ולהשלים בהתאם.

כדי להרגיע ולהזכיר למי שהספיקה לשכוח : ביום, בממוצע, אנו מאבדים בין 50-100 שערות, לכן אל תצפו לא לראות כלל שערות על המברשת או על הבגדים, נשירה טבעית ונורמלית תמיד תהיה.




באופן כללי, השערה מורכבת מהיסודות הבאים :

אבץ, סילקה, קרטין (חלבון), צורן, ברזל, כלור, ויטמיני A  וB.

אך חשוב לציין כי גם אם יש חוסר בויטמינים אחרים, ומכיוון שכל גופינו תלוי זה בזה, הביטוי לכך יכול להיות בנשירת שיער.

 


מזונות העוזרים למנוע נשירת שיער

  • חלבונים–מקורות חלבונים: עדשים, חומוס, קינואה, שעועית, בשר בקר, דגים, ביצים, מוצרי חלב ואגוזים.
  • אבץ– אבץ מצוי במזונות מהחי, מהם הוא נספג טוב יותר, תוכלו להשיגו בצריכת בשר רזה, הודו, מאכלי ים וכן לחם מחיטה מלאה, דגנים מלאים, קטניות מיובשות ואגוזים (גרעיני דלעת באופן ספציפי מעולים לנשירת שיער ועשירים באבץ)

דגש חשוב: סידן וחומצה פיטית (שנמצאת בדגנים מלאים) מפריעים לספיגת האבץ ועל כן חשוב לצרוך אותם בארוחות נפרדות.

  • ברזל –ספיגת הברזל ממקורות מהחי טובה מזו אשר אנו מקבלות מהצומח, מקורות לברזל מהחי: איברים פנימיים, עוף, בקר ודגים (בקר מספק את המקור הגדול ביותר מבניהם). לצמחוניות ולטבעוניות שבינינו יש עבודה יותר קשה (כי צריך לצרוך כמות גדולה יותר ממקור צמחי) אך לחלוטין אפשרית. הצריכה תתבסס על  דגנים מלאים (אך הספיגה מאוד נמוכה ממקור זה), קטניות (עדשים, חומוס, שעועית) אגוזים, ירקות (פטרוזיליה, ארטישוק ירושלמי, ברוקולי, תרד למשל, עשיר מאוד אך מכיל חומצה אוקסאלית שמפריעה לספיגת הברזל שבו), פירות (צימוקים, אפרסמון בעיקר).

דגש חשוב:  שילוב של ירקות ופירות עשירים בוויטמין C בזמן אכילת מזונות עשירים בברזל יגבירו את הספיגה אחד של השני ולעומת זאת, משקאות כגון: קפה, תה, קולה, מזונות עשירים בסידן ודגנים מלאים מעכבים את הספיגה של הברזל.

  • חומצות שומן אומגה 3 (W3) – לחומצות השומן  W3 חשיבות רבה לבריאות השיער, הפחתת קשקשים וגרד בקרקפת. את חומצות השומן הללו ניתן למצוא בעיקר בדגי מים עמוקים דוגמת סלמון, טונה ופורל, בורי, לברק, שמן פשתן, סרדינים, זרעי פשתן טחונים, פולי סויה, אגוזי מלך.
  • ויטמינים מקבוצת Bמקורות טובים לוויטמיני B הינם מזונות שלא עברו עיבוד או עברו מעט עיבוד. מצויים במינונים שונים בבשר, דגים, חלב, ירקות ירוקים, נבטים, נבטי חיטה, שמרי בירה, אורז מלא, חיטה מלאה, דגנים, קטניות ואגוזים.

דגש חשוב: מצבי סטרס ומחלות מתמשכות מביאים לדילול במאגרי ויטמיני הB  שלנו. לטבעוניות שבנינו יתכן מחסור בויטמיני B12 ועל כן יש לבצע בדיקת דם ובמידת הצורך לקחת תוסף, שכן מקור מהצומח לא מספיק כדי למלא את מאגרי הB12 שלנו, חשוב לציין כי לוקח לגוף לפתח חוסר בוויטמין B12  כחמש שנים.

  • ביוטין הינו אחד מויטמיני הB  אך שמים עליו דגש בנפרד כיוון שהוא לוקח חלק חשוב בבריאות השיער, העור והציפורניים. מזונות עשירים בביוטין: זרעי חמניות, אגוזי מלך, סויה וקטניות נוספות, אפונה ירוקה, שיבולת שועל ואורז מלא, כבד, בקר, ביצים מבושלות, גבינות, דגים, עלים ירוקים, כרוב, בננות, אבוקדו, פטריות שמפיניון.

דגש חשוב: מומלץ להימנע משימוש בביצים טריות, מכיוון שביצה טרייה גורמת לקשירת הביוטין ומונעת ספיגתו בגוף.

  • אנטיאוקסידנטים– מצויים בתה ירוק, פירות וירקות.
  • PABA -מגנה על זקיקי השיער ומונעת נשירה. מזונות המכיליםPABA  כוללים אורז מלא, פטריות, ביצים וחלב.
  • מומלץ להרבות בשתיית תה ירוק המכיל אנטיאוקסידנטיים החיוניים למניעת נזקים לגוף בכלל ולשיער בפרט. תה ירוק שומר על בריאות העור ומונע תהליכי הזדקנות.

 

בשורה התחתונה האוכל זה השיער שלנו! אין מנוס ממעבר לאוכל מזין שיספק לנו את כל מה שאנחנו צריכות. חשוב מאוד לעשות אחת לחצי שנה בדיקת דם מקיפה שתכלול את כל מה שדיברנו עליו כדי לדעת אם יש חוסרים בגוף ולהוסיף לבקשה פריטין ובלוטת התריס ששניהם קשורים גם הם לנשירת שיער ובכך להתאים את התזונה ולשפר את מראה וחוזק השיער.

מעבר לאותם מזונות שמניתי ישנם מזונות היום בשוק המזון אשר נקראים "מזונות על" (Super Food) במיני צבעים, טעמים וצורות. היתרון שבהם הוא שמזון אחד מסוג זה יכול לספק לנו מגוון רב של וויטמינים ומינרלים ואף לעזור בשיקום וחידוש תאים ובכך תורה לעצירה של נשירת שיער ואפילו בצמיחה מחודשת.

מעבר לזה, לאמיצות שבינינו : ציר של עצמות בקר (אתן מתכון על פי דרישה) שתייה של כוס ביום תספק לנו את כל מה שהשיער שלנו דורש ותבטיח צמיחה חזקה ומניעת שיער.

טיפול בנשירת שיער באמצעות נטילת וויטמינים

כפי שהזכרנו קודם, ביום נושרות כ-50-100 שערות ביום.

כאשר השיער מתולתל, השערות הנושרות עלולות להסתבך בשיער ואם אינך חופפת כל יום, אל תיבהלי. כנראה שביום שתחפפי תמצאי יותר מ-100 שערות על המסרק וגם זה הגיוני.

שוב, אם את עדיין מרגישה שאת צריכה לחזק את השיער, כפי שציינו, זה הזמן לבקש מהרופא שלך בדיקות תקופתיות ולבדוק מה חסר. יש חברות בשוק שמציעות איגוד של וויטימנים יחד שמטרתם להשלים את החוסרים הנפוצים בתזונה שבעקבותיהם עלולה להופיע הנשירה. שימוש בקומפלקס שכזה יכול גם לחסוך לכן כסף (במקום לקנות את כל הויטמינים בנפרד).

את סקירת המוצר הבאה ערכה מעיין והוא מבוסס על ניסיונה האישי בלבד:


חוות דעת וסקירת מוצר – רוטס HR

רוטס HR

הפעם אתייחס למוצר של אלטמן הנמכר לטיפול בנשירת שיער. ראשית כל יש לומר שאני מדברת מתוך ניסיון אישי וחוות דעת בלבד ויש להתייחס לזה כהמלצה בלבד שכן אין לי אינטרס כזה או אחר לגבי אותו מוצר.

רוטס HR של חברת אלטמן, כשר.

רוטס הינו מוצר ייעודי לנשירת שיער, המוצר מכיל מינרלים וויטמינים שעוזרים להילחם בנשירת שיער ובחיזוק השיער הקיים.

במוצר הנ"ל יש את רוב הויטמינים והמינרלים שנחוצים לתקינות ובריאות השיער, המוצר נמכר בדרך כלל באריזות של שלישיה וניתן להשיגו ללא מרשם רופא כמעט בכל בית מרקחת/חנות טבע.

אלטמן היא חברה אמינה מאוד ובעלת ניסיון של שנים והמוצר הנ"ל נמכר מזה שנים רבות. זוהי למעשה הנוסחה החדשה והמשופרת שלו בתוספת של  MSM. אני מכירה נשים (יש גרסה ייעודית לגברים גם) שלקחו את אותו תוסף ואכן היו בחוסרים תזונתיים, התוסף עזר להם כבר לאחר חודש ראשון של שימוש והפחית באופן משמעותי את הנשירה, אך בדגש על נשים שהיו בחוסר ולא קיבלו את אותם יסודות הכרחיים מהמזון.

מחיר לשלישיה : בין 130-220, שלוש החבילות יספיקו לשלושה חודשים ויש לקחת את התוסף מידי יום, פעם ביום, לפני השינה.

חשב מאוד: התוסף אינו מומלץ לנשים בהריון ונשים מניקות.

שיהיה לנו צפוף בשיער כמו שצפוף לנו ברכבת ביום ראשון בבוקר בדרך לעבודה 3>

 

כתבות אחרות בסדרה: הכל על נשירת שיער