האם לשיער שלך חסר פרוטאין?

ריקי קליין | יוני 18, 2015

אחד הרכיבים החשובים ביותר אשר לא תמיד נוטים להתייחס אליו כראוי הוא הפרוטאין- החלבון. מה לפרוטאין ולשיער שלנו? והאם הוא באמת זקוק לו? האם פרוטאין הוא אויב או ידיד?

לעיתים נדמה שארסנל המושגים הקשורים בשיער בכלל ובשיער מתולתל בפרט, הולך ומתרחב עם השנים. על כל רכיב שקיים במוצרי הטיפוח שלנו קיים קהל אוהדים מושבע ומנגד אליו קיים ציבור שלם שלא ממש מרוצה. ובכל זאת, לאט לאט ובזהירות נצליח לעשות סדר.
מחסור בפרוטאין
תחילה חשוב להבין שהשיערה שלנו מורכבת ברובה מפרוטאין.
למעשה, מעל ל-90% מהשיערה – הינו פרוטאין. פרוטאין? אתן תוהות. הרי חשבנו שהשיערה בנויה מקראטין. ובכן, קראטין הוא אכן פרוטאין. כמו כל החלבונים בגוף, גם הקראטין מעניק מבנה, חוזק ויציבות. חלבון הקראטין מכיל מולקולות של חומצה אמינית בשם ציסטאין, חומצה אמינית זו מכילה אטומי גופרית שכשאשר נוצר בינהם קשר כימי, נוצרים התלתלים שלנו.

 

תפקידי הפרוטאין

הפרוטאינים נספגים בקלות בשיערה ומושכים אליהם מולקולות מים, בכך הם יוצרים מעטפת שמצפה את השיערה, מגינה עליה מנזקי הסביבה, מחליקה את פני השטח שלה ומונעת אובדן של לחות- ממש כמו בפרסומות. הפרוטאינים אף חודרים לחלק הפנימי של השיערה ומעניקים מבנה וחוזק ע"י תיקון זמני של "חורים" במבנה החלבון שנוצרו מנזקי הזמן והסביבה. הדבר חשוב במיוחד לאלו מאיתנו שנמנעות מסיליקון במוצרי הטיפוח שלנו- הסיליקון אוטם את השיער ומונע בריחה של לחות, אך לאורך זמן מכביד על השיער ומונע חדירה של לחות מבחוץ ובכך השיער מתייבש לאיטו מבפנים. הפרוטאין משמש כתחליף בריא יותר לסיליקון אושר נותן מענה לבעיות השונות ומאפשר לשמור על מאזן הלחות התקין.

מאזן לחות-פרוטאין

החומרים שאנו שמות על השיער מטיילים פנימה והחוצה, ואין להם סיבה (או יכולת) להשתכן שם, ולכן מתפקידנו לוודא שמי שנכנס הוא אכן אורח רצוי ושאינו מונע כניסה של אורחים אחרים. הצורך בלחות לשיער המתולתל ידוע זה מכבר, ודובר עליו רבות. אולם לא מספיק להחדיר לחות לשיער, ולעיתים זה יכול אף להרע. קל לחשוב שהשיער שלנו זקוק ללחות כשלמעשה הוא זקוק לפרוטאין- השיער נראה יבש. הוא תמיד נראה יבש. לפעמים הוא נראה לנו יבש גם כשהוא רטוב, ותמיד נדמה לנו שהוא זקוק לעוד לחות. תוספת של לחות במקרה שכזה תגרום למראה שיער כבד ושטוח וחסר גמישות וזו לא המטרה. באותה מידה אנו עלולים להעמיס על שיער בפרוטאין כשלמעשה מבנה השיער חזק דיו. פעולה כזו תגרום לחיזוק מבנה השיערה עוד יותר עד למצב שהשיער עלול להפוך לנוקשה ולהשבר בקלות. בסופו של דבר השיער שלנו זקוק לשני המרכיבים הללו, וכל אחד מאלו תלוי בשני, שכן מולקולות המים נקשרות אל מולקולות הפרוטאין ובכך הם משפיעים זה על זה.

אפשר לומר, בהכללה די גסה, שלשיער דק מאוד חסר את היציבות והחוזק אשר מעניקים מבנה ותמיכה לשיער המתולתל. השיער יכול להרגיש יבש וחסר לחות כשלמעשה הוא זקוק לפרוטאין. במקרה כזה, תוספת של פרוטאין במוצרי הטיפוח יכולה לסייע ולעניק משקל ו"גוף" לשיער. לעומת זאת שיער עבה מכיל כמות גדולה של פרוטאין, וניסיון להוסיף עוד פרוטאין יכול לגרום לתחושה נוקשה ויבשה. הבעיה מתחילה כשחלקנו נמצאים באמצע הסקאלה, שיער בעל עובי ממוצע, או שיער שחלק ממנו עבה וחלק דק, שיער שהמעטפת שלו נפגעה כתוצאה מצבע, חום או נזקי מזג האוויר. ושוב אנו מוצאות את עצמנו מנסות שוב ושוב מוצרים שונים מסוגים שונים.

ישנן דרכים נוספות לבחון האם השיער זקוק ללחות או לפרוטאין, אך גם כאן מדובר בקווים כללים, ואין מנוס מלבדוק מוצרים שונים ובעיקר לזכור שאין פיתרון אחד ויחיד, ולעיתים השיער משנה את דעתו עקב שינויים במבנה הפנימי שלו או כתגובה לשינויים חיצוניים. לכן כאשר מדברים על "שיקום" השיער, אין הכוונה באמת לפעולה קבועה וחד משמעית, אלא מדובר בהגעה לאיזון מסויים, שמירה על האיזון הזה וההבנה שהוא יכול להשתנות בכל רגע.

שיער שזקוק לתוספת פרוטאין יהיה אלסטי מאוד- כלומר אם נמשוך בשיערה אחת בשתי קצותיה היא תימתח ותמתח, ולא בהכרח תחזור למבנה המקורי שלה כאשר נרפה ממנה. השיער יהיה רך מאוד וחסר צורה, במיוחד כשהוא רטוב, והתלתלים לא ישמרו על צורתם לאורך זמן. במקרה כזה מומלץ להשתמש במוצרים אשר מכילים פרוטאין ואף לעשות מסיכה משקמת עם אחוז פרוטאין גבוה. שיער שזקוק לתוספת לחות או שמכיל כמות גבוהה מדי של פרוטאין ישבר בקלות כאשר נמתח אותו, יהיה נוקשה ויבש למגע וחסר גמישות. במקרה כזה כדאי להפחית במוצרים שמכילים פרוטאין, ולחפוף את השיער כדי להסיר את עודפי הפרוטאין. למי מאיתנו שנמנעת מסולפאטים, אפשר להשתמש בתחליפים המתאימים, ולהשתמש במסיכה או במרכך מעורבבים עם מעט שמן זית על מנת לעזור לשיער לאגור לחות. אפשר גם להשתמש בשיטת Squish to Condish ואם יש ספק- תמיד כדאי להוסיף לחות.

איך נזהה את הפרוטאין שבמוצרים שלנו?

הפרוטאין מגיע בצורות שונות. נראה אותו כקראטין, כקולגן או פרוטאין מסוגים שונים. לעיתים הוא עובר תהליך מסויים שמטרתו להקטין את המולקולות על מנת שיוכל לחדור לשיערה בצורה טובה יותר (Hydrolyzed) ולעיתים יופיע כחומצה אמינית.

שמות נפוצים לפרוטאין יהיו:

  • Collagen
  • Keratin
  • Silk Amino Acids
  • Hydrolyzed Collagen/Silk/Soy/Wheat/Rice Protein

סוגים שונים של פרוטאינים יכולים לפעול בצורה שונה וכן להופיע בריכוזים שונים בתכשיר שלנו (ככל שהריכוז גבוה יותר- יופיע גבוה יותר ברשימת הרכיבים, ולמי שלא יודעת זה נכון לגבי כל מוצר קוסמטי או מזון). השיער שלנו יכול לאהוב סוגים מסויימים ואחרים לא. ניתן לומר בהכללה גסה שמולקולות פרוטאין שעברו הידרוליזה (Hydrolyzed) הן קטנות מספיק על-מנת לחדור לעומק השיערה ומחזקות את כל שכבות השיער, הדבר נכון גם לגבי פרוטאין משי (silk protein) אשר מכיל מולקולות קטנות אשר חודרות בצורה טובה ביותר לעומק השיערה ומרככות את השיער מבלי להכביד עליו, קולגן (Collagen) מגביר את אלסטיות השיערה וקראטין (Keratin) מסייע בתיקון "חורים" שנגרמו מנזקים שונים ע"י מילוי מקומן של מולקולות קראטין חסרות.

ועל הדרך- למה ביצים ומיונז לא עובדים?

אפשר להכין סלט טעים מאוד מהשילוב הזה… וכן- השמן שיש במיונז יכול להעניק רכות לשיער, אבל לא פרוטאין. ובל נשכח שמיונז עשוי בכלל מחלמונים… מולקולות החלבון שבביצים גדולות מדי על-מנת לחדור לחלק הפנימי של השיערה, ולעיתים יכולים להספח במעטפת החיצונית שלה בלבד ולכן השפעתם תהיה קטנה וזמנית בלבד. הדבר נכון גם לגבי מאכלים אחרים שאנשים אוהבים לשים על שיערם כמסכת פרוטאין, כגון אבוקדו, בננות, יוגורט וכו'. יחד עם זאת, לעיתים דווקא העובדה שהפרוטאין הזה אינו חודר יכול להוות יתרון במקרה שהשיער סובל מעודף פרוטאין, ולתת רק את הפוש הקטן שהשיער צריך. אז לנסות לא יזיק, אבל אני מעדיפה לאכול את כל אלו ולשים על הראש דברים אחרים.

לסיכום, השיער איננו חי, אך הוא "נושם". אי אפשר לשקם אותו אבל ניתן לאזן אותו, וכדאי להקשיב לו ולוודא שמה שצריך להכנס יכנס, ומה שצריך לצאת יצא, לא להתפתות לפרסומות ולהבטחות היצרנים, ולהבין שכל שיער מתנהג אחרת ולעיתים גם כל שיערה היא שונה מזו שלידה, ושכמו שמצב השיער תלוי במצב הרוח, לפעמים יש לו גם מצב רוח 🙂